شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ 05 October 2024
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۶۷۲۰۵
گفت‌و‌گوی فراز با محمدرضا شهرستانی، عضو انجمن تولیدکنندگان

دولتی‌ها یک روز هم کار اقتصادی انجام نداده‌اند | دولت بخش صنعت را برای رفع مشکلات خود می خواهد

دولتی‌ها یک روز هم کار اقتصادی انجام نداده‌اند | دولت بخش صنعت را برای رفع مشکلات خود می خواهد
اگر دولت فشار بیاورد و جلوی صادرات را بگیرد اولین اتفاقی که رخ می دهد این است که ارزی وارد نمی‌شود و در ادامه نیز معضلات بدتری بوجود می‌آید. به نظر من، اقداماتی که دولت انجام میدهد انگار در دل صنعت نیستند و یا باید گفت این کاره نیستند.

محمدرضا شهرستانی عضو انجمن تولیدکنندگان در گفت‌وگو با روزنامه اینترنتی فراز، در پاسخ به این پرسش، با توجه به اینکه دولت اصرار بر رفع تعهدات ارزی دارد مهمترین چالش‌هایی که در این باره برای صادرات پیش خواهد آمد گفت: «تولیدکننده مشکلی ندارد برای اینکه بخواهد ارز را بازگرداند. ولی چند نکته وجود دارد که متاسفانه دولت همواره با تغییرات و تحولاتی که خودسرانه بوجود می اورد تمام برنامه‌ریزی صنعتگران را بهم می زند و با مشکل مواجه می‌کند.»

 

او ادامه داد: «با توجه به برنامه هایی که تولیدکنندگان برای آنها برنامه ریزی می کنند و براساس آن فکر و ایده برای واردات، تامین مالی، آوردن قطعاتی از خارج و غیره دارند با این نوع تصمیمات تمام برنامه های از بین می رود و حتی خلل بزرگی در برنامه های خود بوجود میاید. دولت در ابتدا گفت می‌توانید به صورت نیمایی ۳۰درصد برای خود کالا وارد کنید که ده درصد می‌تواند برای خود شما باشد و 4 درصد می‌تواند هزینه بازاریابی باشد. حتی مطرح کردند ۳۰درصد را به بخش صنعت بدهید که خود وزارت صمت این اقدامات را انجام می‌دهد و بقیه برای جاهای مختلفی است. که متاسفانه این موارد را باز تغییر دادند و گفتند ۹۰درصد را باید بیاورید و ارائه دهید.»

 

شهرستانی تصریح کرد: «این بازی کردن‌ها مسلماً معضلاتی برای صنعتگر ایجاد می‌کند که شاید این اقداماتی که دولت برای صنعتگران بوجود می اورد از قبل برنامه ریزی کردند. حالا با یک دستورالعملی مواجه می‌شود که حتی خود دولت نمی داند با آن چکار کند.»

 

عضو انجمن تولیدکنندگان اضافه کرد: «اگر دولت فشار بیاورد و جلوی صادرات را بگیرد اولین اتفاقی که رخ می دهد این است که ارزی وارد نمی‌شود و در ادامه نیز معضلات بدتری بوجود می‌آید. به نظر من، اقداماتی که دولت انجام میدهد انگار در دل صنعت نیستند و یا باید گفت این کاره نیستند.»

 

او ادامه داد: «اخیراً شاهد تعرفه‌ برای صنایع مختلف اعم از فولاد بودیم که بصورت پلکانی بود. تولیدکننده‌ها این موضوع را به دیوان شکایت کردند که خوشبختانه دیوان اعلام کرد این تعرفه کلا برداشته شود.  ولی وزیر اقتصاد گفت علی‌الحساب دو درصد عوارض نگه دارید که واقعا بی معنی  است. در اقتصاد اینطور نحوه عملکرد ندیدم. فکر نکنم این افراد در عمر خود یک ساعت کار اقتصادی کرده باشند.»

 

شهرستانی تصریح کرد: «به نظر من مشکل حادتر از اینهاست. مشکل مملکت ما این است که یک سیاست و نظام صالح و سالمی ندارد. هر ارگانی برای خود یک سازی می‌زنند. در حال حاضر شرایط حادی از نظر تحریم و قیمت‌های کالاهای اساسی داریم که متاسفانه ندانم‌کاری‌ها و سوءمدیریت‌ها نیز در این باره دیده می شود که باعث شده به بحران بخوریم. اولین کاری که می‌کنند این است چطور می‌توانیم نقدینگی یا سرمایه‌ای جذب کنیم؟ بخش صنعت، بخش ارزی که به این صورت اقدام کنیم. لذا مقطعی  کار می‌کنیم و یک سیاست جامع و کاملی نداریم. باتوجه به معضلاتی که بوجود می‌آید بر اساس آن هر کدام که زور بیشتری دارند به طرف دیگر فشار می‌آورد.»

 

عضو انجمن تولیدکنندگان اظهار کرد:« هیات دولت تا متوجه مشکلی در جامعه می شود متاسفانه به جان صنعتگر می افتد و می خواهد مشکل خود را مقطعی حل کند. ولی نگاه نمی‌کند عواقب بدی دارد و باعث می‌شود متضرر ‌شود و یا اینکه کلاً آن صنعت نابود شود. دولت براین باور است این معضل بگذرد و تا برنامه بعد خدا بزرگ است. درواقع دولت مشکلات را به این شکل رفع و رجوع می کند.»

 

او در پاسخ به این پرسش، رفع تعهد ارزی که دولت روی آن اصرار دارد تا چه میزان از منافع صادرکنندگان را تامین نمی‌کند و حتی امکان دارد این حوزه را به سمت نابودی بکشاند؟ گفت: «معضل اصلی این است که ما تک نرخی نیستیم. اگر تک نرخی بودیم این معضلات و مشکلات نیز حل می‌شد. به دلیل اینکه قیمت‌ها مختلف است. یک تولیدکننده با دلار آزاد جنس خود را برای تامین مایحتاج و تامین قطعات و غیره وارد یا تولید می‌کند. فلذا دلار را باید با قیمت نیما به بازار بفروشد. یعنی با قیمت ۳۸هزار تومان بدهد و خود ته صف برود که اصلاً دلار گیر او نمی‌آید. یعنی با قیمت ۵۰هزار تومان کالا را وارد کند که باعث شده این معضل بوجود بیاید و نتوانند کار خود را به روال نرمال انجام دهند.»

 

شهرستانی با اشاره به اقدامات دولت امکان اینکه کارت‌های استیجاری جایگزین کارت بازرگانی شود پاسخ داد: «ظاهرا تصمیم دارند کارت بازرگانی را بردارند. یعنی هر کسی بخواهد کالایی وارد کند، کد ملی هر کسی بر اساس شخص باشد. علت این است که به دلیل معضلاتی که وجود داشته و نمی‌توانستند کنترل کنند. با این اقدام میخواهند همه افراد و شرکت ها را تحت نظر بگیریند و هر معامله و وارداتی داشتند، بتوانند مالیات بگیرند که کلاً اشتباه است و با این کار اتاق بازرگانی که بالای ۱۲۰سال قدمت دارد زیر سوال برده شد و آن را به هیچ گرفتند. متاسفانه خیلی از کسانی که تصمیم‌گیر هستند این کاره نیستند و فقط مملکت را نابود می‌کنند».

برچسب ها:
ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی